Dec 26, 2012

Ski-ing at Nagano

Sambungan daripada ENTRY yang lepas.. Entry kali just nak finish off cerita aku pasal trip tu. Hehe. This is what I hate about blogging. I love to share my stories. But when I write, I do not know how to be concise because I have too much to talk about. Hmmm.

Karuizawa Ski Center
We arrived the ski place at around 11.10 a.m. Haha, that time, I hated how the navigation brought us to like NOWHERE. LIKE WT*!! Again, nasib baik ade Peter, askar kan berkebolehan baca2/agak2 peta ni. Urm aku tak tahu la skill apa die pakai tapi memang STYLE la. Haha. Sampai berbalah la diorang nak ikut jalan mana yang betul. Masalahnya kitorang dah nampak hills and mountains and dah nampak orang ski dekat situ, cuma tak boleh figure out jalan ke situ. Haha. Kelakar pulak bila ingat balik. Macam sengal semua.

Wearing my brother's Ski clothes, Samy's goggle
The sticks I'm holding are called "Ski poles". Benda ni sebenanya tak banyak guna sangat. Sucker macam aku ni guna untuk slide on a flat surface. Yang takde hills. Selalunya beginner tak payah guna poles ni sebab hanya kaki and badan kita yang sepatutnya berfungsi sepenuhnya waktu main. So for those yang memang nak go further dalam sport ni, it is advisable not to use it when you first started ski-ing. Kalau macam aku ni takpe la nak guna. Once sukcer memang always a sucker kan. haha. Never intended to go further pun dalam sport ni. Sport yang tak payah atas salji pun aku tak buat, gatai pulak nak ski..dekat Malaysia mana ade snow. Sob sob sob. Moving down to my kaki, they're called "Ski boots". Kalah boot kawad aku masa KRS dulu. Keras macam besi. Bila dah pakai memang susah nak bergerak especially turun tangga. OMG. I hate turun tangga in these ski boots. Killin' me! Dan lastly, yang bawah boots tu of course lah the "ski". These basic equipment cost up to about 5000yen which is about 170ringgit. Errrr. Kalau kat Malaysia ni, mati hidup balik pun aku tak heran nak naik. Telan ayaq liuq jaaa org kedah kata.

20th of december 2012..in memory..hehehe
Equipment sudah. Ada lagi yang tak sudah. Ticket untuk naik lift. Rezeki kitorang haritu dapat offer pulak by abang-abang jepang hensem yang jual tiket tu. Murah la 400yen la jugak. Untuk Nana kira banyak la. Haha. So the overall cost 7500yen jugak which is 270ringgit. Fuhhhhhhh~~ Lenyap duit. Kesian bapak aku. Muahahaha.....

Sunlight, why I needed goggle. Alhamdulillah it was a really good weather untuk ski.
Bila start main tu memang excited gile sampai aku dah lupa basic steps yang dah belajar tahun winter tahun lepas. haha. haha. haha. Tak sangka bin teruja, kawan-kawan aku ni rupanya expert siot. Serius aku ingat diorang biasa-biasa je. Rupanya memang expert. Sampai tahap boleh jadi instructor aku la yang sucker ni. Terima kasih tak terhingga sebab diorang sabar tunjuk ajar aku yang keras kepala, penakut, pessimistic, lembap ni. Tapi best jugak ler sebab aku dah improve daripada tahun lepas. Tahun ni overall total number tergolek cuma 3 kali je. Haha tahun lepas tak usah kira la sampai 2hari sakit satu badan bergerak macam robot kat rumah.  Tapi sakit juga tahun cuma waktu tidur je rasa. Mujur tak jadi pape kat sana..risau jugak kan coz we were on our own. Sebenanya main ski ni memang risky. Agak agak lemah semangat dan lemah muscles kaki, better jangan cuba sebab bahaya.

A boring photography skill. Kitorang tak byk ambik gamba kat sini sebab focusing more on improving aku haha!

Lepas 3 jam main tu aku dah start boring sebab hills dia too high la, "I jadi takut youuuu~" haha. Maka bila dah start boring tu meliar-liar lah mata aku mencari calon yang sesuai. haha. Diorang yang suruh eh. Aku tak nak pun. Haha. Tapi jumpa juga la. Daripada apa yang aku observe, remaja Jepun ramai yang snowboard instead of ski. Aku rasa waktu kecik diorang dah mahir ski, so bila dah besar diorang try snowboard pula. Aku rasa sekarang ni snowborder ni HOT STUFF gila la. Ramai sebenanye calon-calon tapi aku sangkut kat sorang ni. Mula-mula dapat usya dari atas lift tu je. Hot ler juga. Muahaha. Mana lah aku tahu disebalik goggle dan topi die tu macam mana muka die. We nicknamed him "green guy" Orang kata jodoh tak ke mana kan, waktu nak slide down the hill, byk kali jumpa die haha. Padahal die tak pandang pun aku. Bapak perasan je. Nana and I thought he was an instructor to the kid he was teaching. Tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.......................

Nana being a stalker
First of all, he wasnt wearing green. It was because of our blue goggle. Blue+yellow=green. Sedih taw, kuciwa I sebab I want him to be green. Okay that did not matter much. Second of all, waktu die bukak goggle, we got to curik nampak muka die, Samy cakap die tak kacak. Sadis. Urmm memang betul pun tapi takpe aku terima die seadanya. Hahaha! Eii geli ckp camni. Anyways... What's worse, they claim yang die ni dah ade family. What is that? He was with a woman and the kid he was teaching. yeah, they seem macam satu family. Hancus harapan. haha. Takpelah, kau bukan jodoh ku abang jepun. Haha. tapi serius muda. Orang Jepun ramai yang kahwin muda.

french fries and octopus goreng
Bila dah kaciwa tu, perut pun lapar. Kitorang makan dekat restoran on the second floor of the ski centre. Sadly, takde benda yang selamat di makan sangat kat restoran tu kecuali kentang & sotong. Bekalan makanan biskut-biskut pun dah habis kitorang kerja kan semalam. Tapi alhamdulillah terisi juga perut...
Lepas makan, sambung lagi sampai pukul 4. Dah hampir gelap, terus salin baju, gerak balik.

Last snap for the trip
For more pictures, follow me on instagram @nmaj9406 or Musfirah Jamuli ..bagitau la korang blogger or reader aku ehehe. I wud be very happy to accept your request.

Alhamdulillah, syukur semua selamat sampai after 3hours perjalanan. It was really fun. A memory that I can never forget. xoxo.

No comments: