Feb 6, 2011

Sharing is caring

This entry is going to be about nothing(gibberish lah katekan) but a bit of “tips belajar”

Since aku rasa result History aku baru-baru ni macam sangat memuaskan (untuk aku). Macam entry  aku yang Report Card . D, D, D, D, D. Paling elok pun aku penah dapat C- itupun assignment luar kelas. Kalau tests, wajib D. D-, D+, D…memang normal la kira untuk aku.
“Good Job Ira” cikgu kata result exam aku, lagi okay dari grade aku utk 2nd quarter. Cehh, korang tak rasa ke macam gempak gila-gila je cite aku nie? Nak tau tak grade sebenar ?

Sebenarnya aku dapat 78%(HAHAHAHAHA) which is (C +). Tahu la. Sila jangan gelak. Mungkin kalau korang jadi aku, korang faham kot. Betapa kempunan nye aku nak naikkan grade history. Sedih memang dah banyak kali, usaha mcama-macam tapi tak berjaya. Berjaya pun takat C+ kira Alhamdulillah. Kan aku kata, kita kena belajar bersyukur.

Untuk aku, since datang sini, subjek history memang tough la. Sebab bayangkan la kat Malaysia, form3, semua objektif je. Form 4 pun, baru belajar first unit, dah kena pindah lagi pulak kan ! Hmmm..Kat sini mana ade multiple choice, semuanya subjektif, and of course the most difficult, in English. Vocab bukan main aku tak tau ape.

So dah banyak kali tak berjaya, takkan nak dok diam je kan? Kena usaha cari mana yang tak kena. Just when I figured it out…baru aku sedar. Masalah aku waktu test, selalu blank. Study memang rasa elok.(sebenanye selalu, esok nak test, malam tu aku baru kalut baca, mana tak blank???)

Guna semua kemudahan yang ade di sekeliling korang.
For instance, white board;



Perghhhh, korang ade ke white board kat rumah? Aku ade pun sebab bapak aku merupakan bekas seorang guru. Setakat ini beliau telah banyak menyumbang tenaga, me***, me***, me***, me***, mengajar Muhammad Izzat, Nur Athirah & Muhammad Iftikhar. Nak dipendekkan cerita, hasil titik peluh ayah, mereka berjaya melanjutkan pelajaran ke IPTA except for eyal, tunggu result SPM. Me? Do I need to say these? Erghh well I never experienced achieving full A’s in my exams. What? Ehhhh, yeah that’s  the fact. LEMBAP. I only got 4 A’s for UPSR and HOLY CRAP for PMR.

But I don’t know why, I was listed in SC class’ students. Sebab memang aku rasa aku tak boleh bawak tambahan lagi dengan kata-kata semangat daripada family sendiri “mak rasa ira takyah ambik lah sc”, “eh, kamu boleh ke sc ira??”, “takyah ambik sc lah, susah nak bawak”. Yang kawan kawan pulak “wey hang, dok jela kelas sc, satgi aku takdak kawan”, “wey hang dulu kan kita dah janji nak masuk kelas sc sama2”. Then I’m finally here. Not sc, not acc, not lktk. Fine. Enough.

Wey apesal aku jauh sangat melalut? (Sorry)

Okay, whiteboard. Gunakan sebagai tempat  menulis nota. Kalau takde pun takpe, use your room or walls or even more, your bed, to stick those notes at any spot that is appropriate and easy to see. Macam aku, tulis nota kat whiteboard, untung die mengadap katil, so..kadang-kadang tu agak mengangaggu jugak la..yela tengah sedap
berangan..tibe-tibe nampak “French Revolution”, “Literary Terms” terpana tak semena-mena aku! Hahaaa! SPOIL.

Tulis je as much as you can at least one paper per day. Lekat je mane2 yang boleh. Tapi agak-agak la, macam aku dulu waktu share bilik dengan kakak, nak letak gam pun takut, dinding berbekas. Hishhh marahnye die nanti. Kalau dapat handout/sheet pun lekat je. Kalau aku, waktu exam, salu bayang tulisan tu. Kat mane aku tulis, lekat kat mana,..no berapa, then senang nak ingat. IMAGINATION. Hahhh ! Try ler kalau belum pernah.

Second, guna small note cards;



Yang ni best jugak. Senang. Mudah alih. Cehh macam laptop pulak. Tahu ke amende? Sebab waktu datang sini aku baru kenal benda alah ni. LEMBAP. Macam aku yang bergerak jauh ke sekolah, naik train, dalam train, senang la. Seluk poket, baca. Memang mudah. Main quiz dengan diri sendiri. Mungkin VOCAB ? Depan tulis the word, belakang tulis the meaning.

Erghh lagi??, hah! Cukup la tu dari aku. Kalau pelajar cemerlang takpe jugak kan nak bagi tips kat orang. Haha, wat malu je. Agak, agak best..cuba la.

*sori la gambar macam haprak. Terus amik dari webcam lappy aku yang mcm harem. So yaaah! BYEBYE, SALAM.

No comments: